Ovčákův koláč


Zapečené brambory s mletým ( Ovčákův nákyp)
původní název zní „ Shepard pie“. Pie sice v překladu znamená koláč, buchta, piroh, závin, ale ani jedno mi k tomu nesedí. Nejraději bych to vůbec nepřekládala, ale můj vlastenecký manžel pronesl:
Jsme Češi, tak používej, prosím tě, český název. Navíc já anglicky nemluvím, mluvím německy!“
Usoudila jsem, že má vlastně pravdu, koneckonců já tvrdím, že čeština je jeden z nejkrásnějších a nejdokonalejších jazyků, a tak jsem tomuto anglickému jídlu dala název, jaký jsem dala.
Kdysi jsem jídlo ochutnala u známé, která se provdala za Angličana a byla to dobrota! Možná už i proto, že při svých pobytech v Anglii jsem si opět potvrdila, že jestli je nějaká kuchyně skvělá, úžasná, chutná a i poměrně zdravá…je to česká kuchyně!
Nyní však zpět od naší úžasné atd. kuchyně k ovčákovu nákypu.
Co potřebujeme. Začnu tím, co dělám nejméně ráda. Dáme vařit brambory ve šlupce, které ještě horké oloupeme a „ nakňafáme“ ( krásný nespisovný výraz, požívaný pro nakrájení, rozmačkání brambor). Mezitím, kdy se brambory vaří, si připravím mleté maso.
Pozn. tento recept mám ráda i proto, že si ho každý podle chuti může přizpůsobit, protože v původním receptu je maso hovězí nebo skopové, ale skopové u nás zrovna „nefrčí“ já zas na rozdíl od chlapců nemusím hovězí ,z toho důvodu nejčastěji  nechám namlít vepřové plecko.
V hrnci na oleji osmahnu cibulku, nadrobno pokrájenou mrkev a orestuji, přidám mleté a opět může fungovat naše fantazie. Ideální je když můžete zakoupit přímo směs určenou na shepard pie. Tu já většinou nemám, proto si udělám bešamel, který vmíchám do osoleného, opepřeného mletého. Teď mi zbyla zakysanka, tak místo bešamelu jsem přidala ji. A protože už je čerstvá pažitka a petrželka přidám i bylinky, kdo má rád další koření a bylinky není to problém.
Do máslem vymazaného pekáče dám směs, a na to rozšťouchané brambory a dám zapéct. Původní recept jsem ještě počeštila tím, že na brambory přidám nastrouhaný sýr, i když je lepší nastrouhat ho do misky vedle, protože někdo zrovna nemusí mít na sýr chuť, tak proč si ji kazit!
Když je vše zapečeno, porce na talíři, k tomu saláty, nakrájená syrová zelenina, kyselé zelí, nakládané okurky, vhodné pití, není na co čekat. Jde se jíst!
P.S.
Na otázku kolik čeho. No… zaleží na hladu, jestli chcete, aby něco zbylo, jak velký pekáč použijete. Proto asi nejlépe po werichovsku: přiměřemě…přiměřemě…

Komentáře

Oblíbené příspěvky