Bazalka pravá (ocimum basilicum)



Někteří z nás si bez této rostlinky neumí ani představit letní sezónu.   Já osobně ji řadím k mým velmi oblíbeným, protože  její vůně a chuť mi připomíná Středomoří.  Bazalky si už vážili první křesťané, a protože se prý našla blízko Kristova hrobu, řecké ortodoxní církve ji používaly k přípravě svěcené vody. Ale i další národy spojovaly bazalku s různými schopnostmi.
Dnes existuje mnoho různých druhů bazalek, vybrat si může každý podle chuti.  Pro své potřeby využijeme celou bylinku. V kuchyni především listy, a to do salátů, různých jídel, jako ozdobu na chlebíčky, do marinád, bylinkových másel.
Čerstvé kvetoucí vrcholky s listy lze použit při přípravě osvěžující lázně.
I když bazalka nemá jednoznačně určené léčebné použití, její zdravotní účinky působí všestranně hlavně v čajových směsích, především v čaji proti křečím.
Kromě jiného mírně zvyšuje krevní tlak a prospívá trávení. Má využití i v aromaterapii. Vdechování kapky silice prý zmírňuje únavu.
Já sama pěstuji tří druhy bazalky, bazalku pravou, fialovou (červenou) a drobnolistou (řeckou).  Přes léto mi stačí jen salát nebo těstoviny s rajčaty, sýr, posypané směsí zelené a fialové bazalky, s chutí si sní posypu i kvalitní flákotu masa, navíc je to pastva i pro oči. Řecká bazalka je pro mě ostřejší (což je zvláštní někdo naopak tvrdí, že je jemnější) aromatičtější, zdá se mi vhodnější na přípravu teplých jídel.
Pěstování bazalky až na dvě věci není příliš náročné. Tou první je její háklivost na počasí, nemá ráda chlad, vítr, vyhovuje ji teplá, slunečná poloha, ale měla by se chránit před spalujícím sluncem.
Ta druhá věc je horší, tou jsou různé druhy plísní, především plíseň pravá, která je pro ni likvidační.
A poslední poznámka, optimističtější J. Kdesi jsem četla, že v Mexiku, nosí lidé v sáčku nať bazalky na krku, aby byli bohatí a neopouštělo je štěstí ;)

Komentáře

Oblíbené příspěvky