Škola základ života.
Škola základ
života.
Škola základ
života, jak komicky úsměvné v dnešní době, kdy se náš školský systém už přes
třicet let plácá od zdi ke zdi. Komenský
a všichni naši jemu podobní musí jen lomit rukama, plakat nebo být vzteky bez
sebe.
Říká se také: Neuč se, život tě naučí, ale já mám raději: Buďte samouky, nečekejte, až vás život naučí, mohlo by být pozdě! A jestliže máte v době dospívání i dospělosti ještě někoho blízkého, kdo vám řekne, čeho je dobré se vyvarovat, co je dobré získat, a přitom nechá rozhodnutí na vás, je to nejlepší škola.
Základ života by nám měly dát "netoxické" fungující přirozené heterosexuální rodinné vztahy, ale těch už je pomalu jako šafránu. A to je ta potíž, protože nejlepšími učiteli dítěte jsou jeho rodiče, ti, kteří ho vychovávají, provázejí, směřují, podporují, milují, chválí a i trestají. Ukazují mu určitý kladný vzorec chování, který není vždy snadné dodržet, neboť být rodičem, učitelem a vychovatelem je secsakramentsky těžké. Chce to spoustu vlastního učení, sebeodříkání, schopnosti měnit svá zajetá dogmata, abychom místo dobře míněného, jen všechno nezkazili.
Hlavně až do konce života nemáte 100% jistotu, že jste byli úspěšní, protože se občas i ty nejlepší snahy těch nejlepších rodinných učitelů minou účinkem a musí přijít na řadu metoda, kterou všichni nesnáší. Je to výuková metoda padnutí na hubu. Pohled na takového jedince je tristní. Bohužel jsou ti, co se učí z poučení jiných a ti, kteří se učí jen vlastní zkušeností a tam těch pádů může být i několik. Tento jedinec má potom velké štěstí, že ho jeho rodinní učitelé neodvrhnou zpovzdálí pozorují, zda nastal nebo ještě nenastal čas opětované pomoci.
Vraťme se
však do doby počátku 20.st., kdy dědeček o svém vzdělání zanechal tento záznam:
Rok 1914, jdu do školy. Od otce
pozdravuji pana Seidla (sedávali spolu ve vinárně na náměstí), papírníka a
knihkupce a dovoluji si požádat o vše potřebné pro první třídu. Platím zlatkou (rakousko-uherská
desetikoruna. Poprvé a naposled.
Do školy jsem začal chodit
v Přibyslavi za císaře Františka Josefa I., v roce, kdy
v červenci 28 vypukla 1. světová válka, která neměla do té doby
v lidských dějinách obdoby. Pamatuji si vstup do třídy, jako by to bylo
včera…Na čelní stěně třídy - obraz císaře pána a kříž s Kristem.
Do této chvíle jsem si užíval volnosti,
chlapec v otcově cihelně. Osazenstvo cihelny v Přibyslavi tvořilo7 rodin
cihlářů asi se 30 dětmi a 2 rodiny Cikánů, také cihlářů asi s 15 dětmi. Od
dětství jsem rostl v té směsi sociálních protikladů, což kupodivu
fungovalo. Děti v té době byly ohleduplnější jak k rodičům, jiným
dětem, ale i zvířatům. A přesto jsme se navyváděli nějakých lumpáren.
Kromě toho objekt nebyl oplocen a protože
na hranici pozemku cihelny se rozkládal cikánský tábor, hráli jsme si také i
těmi cikánskými dětmi. Cikáni si chodili do cihelny pro vodu, případně
v zimě prosili otce o krmení pro svá zvířata. „Pán velkomožný my sme
dobrý.“ Otec jim většinou vyhověl. „Jděte za mistrem, ten vám nafasuje.“ Možno
říci, že otec vycházel s Cikány dobře a já také. Cikáni v mém pojetí
tak, jak jsem je znal byli daleko čestnější, věrni svému způsobu života a
tradicím, než velká část dnešních „Romů“. Přitom měli život těžší a občas se
pohybovali na okraji společnosti. Taky můžu říci, že když na naších pozemcích
měli Cikáni svůj tábor, nikdy jsem neslyšel, že by se něco ztratilo.
Vzhledem
k tomu, že se otec za války vrátil ke správcování, začal jsem v roce 1915
chodit do školy v Nové Cerekvi. Každý den šest kilometrů obě cesty. Ze
zámku, kde jsme bydleli, do vesnice, pak přes kopec Babický do stanice Nová
Cerekev a za ní byla škola. V létě cesta celkem šla, ale v zimě to
bylo horší. Chodilo se v dřevákách a ti starší nám mladším museli ve sněhu
vyšlapávat cestu. Od jara do podzimu jsme chodili bosi.
Škola byla původně dvoutřídka, 1.-
5.ročník, ale během války došlo ke spojování tříd kvůli nedostatku učitelů.
Vzpomínám na učitelku Lepičovou, takové díťátko, která nás jednu dobu měla
v jedné třídě 101. Haranty od první do páté. Kromě ní tu fungoval kaplan,
sportovní figura, do výšky a šířky asi jako Josef (bratr snachy 190 cm a 100 kg)
Ten s námi zápolil. No… on s námi nezápolil...on nás chytnul a zdálo se,
že nemůžeme skončit nikde jinde něž v pekle. Vždycky na nás vlítnul, měl
takovej bejkovec a tím nás řezal. Takže to milosrdenství boží do nás vtloukal
tím klackem. Jednou ti největší darebáci chytli asi deset sršňů, a když žáci
odešli, vpustili je do třídy. No.. to byl tanec.
V 1918 jsem už chodil na měšťanku.
V paměti mi utkvěla učitelka Mohelská, která věděla, jací jsme lumpové.
Při výuce dokázala velmi dobře používat pravítko. Mnohdy jí to však nebylo nic
platné. Protože nás musela nejdřív chytit.
Naštěstí pro nás byla tlustá a než se rozeběhla, byl už kluk doma. Byla
to špatná doba nejen pro žáky, ale i pro učitele. Nedostatek učitelů přetrvával
za války i po ní a dobrých učitelů bylo jako šafránu. Co jeden kantor naučil,
to jiný zase kolikrát zkazil, I přesto mě ve škole bavilo všechno, kromě
češtiny.
Po ukončení měšťanské školy jsem navštěvoval
jednoroční učební kurz při chlapecké škole v Chotěboři. Od 24.6.1923 do
30.6.01925 jsem pracoval jako elektrotechnický praktikant v městském
elektrotechnickém podniku městské obce Přibyslav. Byl jsem hodnocen jako
svědomitý, spolehlivý, pilný a dbalý pracovník, a proto mě zastupitelstvo
doporučilo ke studiu na Vyšší škole elektrotechnické v Praze, kam jsem měl
nastoupit 9.9.1925 a kde jsem 28.8.1928 úspěšně složil maturitní zkoušku. Hned
po ukončení školy jsem začal pracovat jako projektant v elektrárně
Dražice. Místo to bylo opravdu dobré, jak podle platu tak pro můj profesní
růst. Bohužel v 1931 jsem místo opustil, sice dobrovolně a
z vlastního rozhodnutí, ale nerad a ne bez příčiny. Důvodem byla špatná
situace v rodinném podniku. Jestliže jsem nechtěl dopustit, aby otec
zkrachoval, musel jsem se začít věnovat cementařině na plný úvazek
Finančně jsem se snažil otci vypomáhat už
v době studií. Studium bylo rozděleno na semestry a každý semestr jsme ze
silnoproudu, slaboproudu a strojírenství dělali rysy. Jejich vypracování mi
nečinilo žádné problémy, ale jiným spolužákům dost značné. Pilátovi, jehož otec
byl ředitelem Živnobanky a zajímal se úplně o jiné věci, hlava elektřinu moc
nebrala a já mu za 500 korun vypracovával rysy. Podobných kunčaftů jsem měl asi
osm. Pilát se nakonec dostal do Arény na Smíchově, kde hrál a kam chodili i
známí herci. Já zase mohl svému otci vypomoci tím, že jsem ho zbytečně finančně
nezatěžoval.
Jak jsem stíhal udělat ty rysy? To bylo
jednoduché. Jezdil jsem do Prahy prvním vlakem ve čtyři hodiny, takže jsem byl
brzy ve škole. Domluvil jsem se se školnicí, které jsem občas pohlídal haranta
a přitom jsem měl čas na výkresy (její muž topil ještě jinde, vždycky ji
připravil zátop a ona to jen podpálila).
Mohu říci, že jako student jsem si
vydělával poměrně slušně. A to jsem ještě po návratu domů většinou vyráběl
skruže.
Ve firmě svého otce jsem byl zaměstnán od
1926. Zprvu jsem byl veden jako pomocný dělník, od roku 1931 jako vedoucí síla.
V roce 1936 jsem získal živnostenský list na „obchod s kamenem,
vápnem atd.“ a od roku 1940 (přesně od 1.7.) jsem se stal spolumajitelem firmy.
(na téma měsíce-leden21)
Já si přivydělával doučováním matematiky.
OdpovědětVymazatUť tenkrát jsem byla pomocná placená síla na usedlosti + brigáda v hospodě
OdpovědětVymazatPěkná kronika života od 1. světové války přes období první republiky. Zajímavé ale je, že i ta válečná léta a roky velké hospodářské krize cihelna zdárně překonala.
OdpovědětVymazatPřipomnělo mně to film Obecná škola a tu nostalgii po zašlých časech.
Předci nevlastnili jednu cihelnu. Tu v Přibyslavi kvůli poválečné krizi prodali a koupili spáleniště cihelny i úrodném Polabí, a na základech, kde zbyl jen komín, vybudovali továrnu na výrobu cementového zboží, tu zlikvidovali až soudruzi.
OdpovědětVymazatZajímavé počtení, autor byl schopný vypravěč a zanechal informace, které málokdo dokáže takto napsat. Děkuji ☺
OdpovědětVymazatVše co jsi napsala je pravda, jen mě mrzí, že naše seance začaly pozdě, mohla jsem toho zaznamenat daleko více.
VymazatHodně zajímavé počtení o dědečkově školní docházce. Také jsem od 1. do 5. třídy chodila pěšky 2 km do dvojtřídky. Jeden rok to byla 1. a 3. třída, další rok jsme přešli do 2. a 4. třídy. Kolik nás ve třídě bylo nevím, ale měli jsem tři řady lavic po dvou. Od 5. třídy jsme jezdili autobusem do "normální" školy.
OdpovědětVymazatJá byla odsouzená k jízdě na kole, nejdříve 1,5km do obecné a potom 5km na měšťanku, až na střední se jezdilo vlakem nebo busem.
VymazatHezké počtení, potěšilo, pohladilo:-)
OdpovědětVymazatjj, nezříkám se nostalgie, když je "nice" :)
Vymazat