Na svatého Josefa, brambora je zaseta...

 

Na svatého Josefa, brambora je zaseta, zní stará pranostika.

 Do jaké míry platí dodnes nevím, ale při běhu jsem zjistila, že z místních sedláků (dnes farmářů) má zaseto jeden a pro jistotu to raději šoupnul pod plachtu.

 Nostalgicky jsem zavzpomínala na časy dětství a mládí, kdy sázení brambor pro rodinu a bližší příbuzenstvo bylo něco jako příprava na válečnou výpravu a já sama jsem od otce v době svého mládí dostala jednou facku za to, že jsem chtěla osazenstvo pobavit tím, že jsem v momentě, kdy nešel nastartovat traktor, zapěla: „Král do boje táh, do veliké  války…“ Dál jsem už nezpívala, to jsem dostala tu facku, což byl začátek typického koloritu, který předcházel sázení brambor. tj. rodinnou scénou, kdy to vypadalo, že se sázet vůbec nebude. Skvělé bylo, že scéna byla vždy jiná.

Scéna1:

Matka ječí na otce, jestli se nepomátl a jestli se neuklidní, že odchází. Babička se otáčí na matku, a ironicky poznamenává: „Já jsem ti to říkala, že je to rapl, ale ty furt že je hodnej, inteligentní a pracovitej!“ Dědeček se směje: „Ta sedla! Taková facka, to je lepší než tisíc namluvených slov.“ S moudrostí moc nepochodí u strýce a tetičky, kteří coby pražští intelektuálové nám vesnické pracující inteligenci přijeli pomoci, jsouce přesvědčeni, že nás svou pomocí spasí. „Anton, to snad nebylo nutné, hned použít násilí, spíš by bylo dobré vysvětlit, že tuto píseň by neměla zpívat, nebo nás zavřou“ Tato věta otce rozžhaví do běla. „Tak násilí, jaký násilí, vždyť si ten spratek ze mě dělá prdel!!“ hystericky řve otec. Já jsem nafouklá, přítomná sestra sestřenice s bratranci se mi smějí. „Anton, měli bysme sázet, nebo to nestihnem,“ pronese s klidem dědeček a přihne si z placatky.

Tato věta moudrého muže zklidní emoce.

Samotným sázením brambor vás nebudu unavovat, i když jízda na babosedu je také občas adrenalinová. A tak přikročím k závěrečné scéně:

„Teda, Anton, tak rovný řádky, tos ještě neměl,“ lichotí strýc. „Tak to bysme se měli odměnit?!“usmívá se dědeček, a to už všichni sedí v pivnici, babička pomáhá matce přinést jídlo, otec nabízí pivo, dědeček přináší jakamárus, a protože ještě nikdo neřešil otevřený oheň v domě, z krbu sálá příjemné teplo. My (myslím omladina) dostáváme celých 25korun československých a cpeme se, co to jde.

A takhle jsme si za totáče sázeli brambory.

Ale doba se měnila. Na konci otcovy pěstitelské éry byl k sázení zapotřebí jen jeden člověk, měli jsme sazeč na brambory, posádka nebyla potřeba. Škoda, protože když teď vzpomínám na jakékoli rodinné sešlosti, stály za to.

Osoby a obsazení:

Já, sestra, sestřence a bratranci: puberťáci

Otec: vedoucí právního oddělení

Matka: vedoucí laborantka oddělení spadající pod ČSAV

Dědeček: elektrotechnik, soudruhy pasován na dělníka

Babička: vychovatelka, soudruhy pasována na dělnici

Strýc a teta: stavební inženýři.

Soudruzi z nás museli mít radost, byli jsme skutečně pracující inteligence.

 

Komentáře

  1. Se sázením brambor zkušenosti nemám, ale za to se sběrem. Kdysi dávno jsme chodili se školou, ale znám to i z pole jednoho soukromého zemědělce, známého tchána a tchyně, a tam jsme každý rok celá rodina chodili. Byla to pěkná dřina tahat pytle a nakládat je na vůz. Za několikahodinovou práci jsem dostali dobré jídlo a přitom jsme navíc probrali společenskou a politickou situaci :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Otec naštěstí razil ideu, neudřit se, ale vydělat. Takže když už se začalo, odsejpalo to,a i když jsme se během toho hádali, koncová oslava byla fajn.

      Vymazat
  2. Já jsem sbíral brambory a střední škole a potom ještě později po revoluci, brigádě u kolegové syna soukromého zemědělce... Kupodivu na obojí vzpomínám v dobrém... Někteří spolužáci pak chodili na brsmboriste brigádě sbírat kameny... Jako perličky uvádím, že po revoluci jsem u zoologa Komarka, který emigroval za komunistů do Rakouska, četl o každoroční h reportáži h v rakouském tisku o nucené práci děti v komunistickém Československu... No, rozhodně jsme se načte střední škole při tom nepredreli....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj.nucená práce détí za komunismu by dnes neprošla, vzdyť by ty déti musely pracovat:)já na to mám také dobré vzpominky, bylo to totiž během školy. Dětská nevědomost, ten pol.podtext nevidí

      Vymazat
  3. A také úsloví, Na sv. Josefa jest první jarní den.. Dnes jako by si zima a jaro prodávaly ruce..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pravda, v Praze padal sníh, u nás svítilo slunce.

      Vymazat
    2. Já si vygůglil jinou pranostiku:
      Vane-li vítr svatého Josefa od východní strany, urodí se hojně obilí a slámy, vane-li vítr svatého Josefa ze západní strany, bude hojně vařiva a trávy.
      Vida, co ze západu přichází😋😎

      Vymazat
  4. Každý rok na chalupě zasadím dva řádky brambor. (Svůj chléb v potu tváře dobývati budeš.) Vnuky děsně baví je na podzim vybírat ze země.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na podzim se dají dělat na poli brambory v popelu. Mňam.

      Vymazat
    2. Souhlasím s tebou pečené brambory v popelu. Mňam, i když ani jim se doba nevyhnula, dnes je dáváme do alobalu, nebo na gril.

      Vymazat
  5. Pětadvacetikoruna - to byla ta se Žižkou?
    /Tak to v životě chodí: Někdo dostane pětadvacet na ruku - někdo pětadvacet na p#del/
    Po tom umravnění jsi mohla zpívat už jen "padla facka, padla na sále" (resp. na poli).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ano modrá se Žižkou :) a píseň Padla facka, padla na sále... za mého mládí tradiční hit na plesech po půlnoci :)
      A tenkrát jsem neměla stát tak blízko a nepodceňovat rychlost seskoku otce z traktoru, takže... moje chyba :)

      Vymazat
  6. Rodiče teď davají jen pár řádků a není špatné vyběhnout a nakopat si kolik potřebuješ. Zvyk je však zelezná košile,scény nepřestaly, jen si je teď odehrávají sami.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Otázkou je, jaké písně jsou zakázané v dnešní době.

      Vymazat
    2. Jeden typ bych měla.... opět se vrátím pár desítek let dozadu: My třeba na každém výletě se školou vyřvávali: Černý muž pod bičem otrokáře žil...

      Vymazat
  7. Pocházím z Hané a podobné vesnické výjevy pamatuji na vlastní kůži i hubu, pár jsem jich dostala.
    A nebyly to jen brambory, byla to krmná řepa, byly to okurky, papriky, které se pěstovali na kšeft a kdo měl ruce a nohy pomáhal, bez ohledu na stav, legitimaci a inteligenci :)

    OdpovědětVymazat
  8. A jsme u toho, co tvrdím, práce rukama sbližuje, kdo u toho umí použít i hlavu, jedině dobře:)

    OdpovědětVymazat
  9. My na Vysočině ještě pořád sázíme SVOJE brambory, ale už možná letos naposled. Stárneme, slábneme, dají se koupit (říkají jiní). Ale pro nás stačí, ostatní kupují. Letos už jsem dostala zákaz něco mohutně zavařovat (ovoce, zeleninu), prý kdo to bude jíst. Tak padnou za vlast i naši králíci, zelenina, zůstane jen co roste na stromech. Stejně jsme tlustí "na tři prsty"... ☺ ♥

    OdpovědětVymazat
  10. Divizňačka, vydržať :), mí rodiče už mají také nasázeno a jsou spokojení, asi dokud to půjde... alespoň pár řádků.... další péče už přechází na nás:) mladší.
    Ale pořád je příjemné: ráno vstaneš, nakopeš si brambory, uděláš pomazánku, nebo nastrouháš sýr... a je vařeno :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky