Vánoce by nám možná měly klepat na hlavu

Milá Paměti,
přiznám se, že nejdříve jsem si pomyslela, že se mi na toto téma nechce vlastně ani nic moc psát. Vánoce a předvánoční čas v naší rodině znamená tzv. " hodit se do pohody", kdy největším stresem bývá jen, zda kapři budou mít tu správnou váhu, jaký stromeček se koupí a by správně nakynulo těsto na vánočky.
Ale navštívil mě jeden z mých synovců a po mé otázce, tak co je nového, co škola… a po jeho odpovědi... Musel mi ji zopakovat třikrát, ještě jednou třikrát, protože jsem nemohla uvěřit.
A co že mi to tak pěkného odpověděl???!!!
Vlastně jen to, že byl ve škole zkoušen z dějepisu a že se připravoval a výjimečně se připravoval pečlivě ( jednu z věcí která ni u něho vadí, je, že nemá na rozdíl ode mě zájem o historii, a tak jeho výsledky jsou, řekněme jen dobré) a hodnocení ho zklamalo.
" A z čeho jsi byl zkoušen?" ptám se.
" SSSR ve 20.a 30. letech"
" Aha… a…."
" No… řekl jsem jí, že v téhle době nepohodlné lidi Stalin zavíral do koncentráků, kterým se říkalo gulagy, že zde byli lidi mučeni, že se k popravě používal i plyn a Stalin má na svědomí miliony životů nevinných lidí."
" Ale to je v pořádku, tak kde je chyba?"
"Učitelka řekla, že v SSSR žádné koncentráky nebyly, že to byly jen pracovní tábory, ve kterých někteří lidé umřeli, protože tu byly špatné podmínky a že v SSSR se plynem nepopravovalo a Stalin sice udělal pár chyb, ale že všichni musíme ocenit to, že byl nejlepším vojevůdcem 2. světové války a jak si poradil s Hitlerem….."
V té chvíli to vypadalo, že to se mnou snad švihne!
Potom co jsem nechala volný průchod tomu, co si myslím, jsem uvědomila jinou věc.
Nejhorší na celé situaci není ,že to vyučující takhle okomentovala, ale že z přítomných studentů na tyto nepravdy nikdo nereagoval! Ptala jsem se synovce proč? Prý neví, možná je to nezajímá, možná nechtějí, aby se po nich "vozila", stejně mají "děják" jen rok.
" No dobře, ale chápeš, že je to špatně?! Slib mi, že jestli odmaturuješ, půjdeš za ní a řekneš jí, co vykládá za bláboly! Je to vážná věc!"
" Jo.. půjdu… ty bys mi to neodpustila."
" Tak to se klidně vsaď, že neodpustila! "

Vánoce jsou již za dveřmi, tak co si přát? Zdraví a jak je vidět i pevné nervy! A také to, aby přibývalo lidí, kteří mají zájem o historii a v žádném případě si ji nechtějí znovu prožít. Chtějí se poučit do budoucnosti.
A aby ubývalo lidí, kteří vykládají gemagogie.
S pozdravem.
Cihelna

Komentáře

Oblíbené příspěvky