Konec dobrých časů…(1)

 

 Z dopisů a pohlednic svých předků vím, jak čilá byla korespondence mezi nimi. Příbuzenstvo z prvního kolene, z druhého… prostě příbuzní…. Návštěvy, posílání ratolestí sem a tam, divočejší život mldší generace…. Návštěvy tetičky manželky majitele továrny, strýčka pivovarníka, či dědečka starosty ….. Dodnes mě nepřestávají moji příbuzní fascinovat, tím, co dokázali, ale především hlavně svými morálními postoji, i když jako v každém příbuzenstvu se našli i ti, kteří byli černými ovcemi „rodiny“.  Dobré časy odvál čas, dnes se nesetkáváme ani na svatbách a pomalu ani ne na pohřbech. Tak jako v tomto případě……

Na pohřbech…. zemřela mi tetička…. Krásných nedožitých 92 let……. bohatý život…Možnost se setkat po letech…..s bratranci….. skvělí lidé, ale daleko, až z Havlíčkova Brodu. Ačkoliv pozvání na návštěvy přišly o obou stran, kdoví kdy se setkáme.

Škoda, že hostina byla kar a úcty k tetičce nedovolila větší uvolněnost. Ale i tak…víte, že v Havlíčkově Brodě stejně jako v Praze je Žižkov, Letná či Vysočany ? nebo že Havlíčkobroďáci nemají rádi od středověku ty němčourské Jihlaváky a že v Cortině  v Itálii je mapa, kde je pořád Havlíčkův Brod jako Deutschbrod.

Po návratu domů jsem zahledala v archivu a našla alespoň vzpomínku na Německý Brod v roce 1925.

P.S.

Někteří ještě bližší příbuzní nedorazili. Nedávno mi po nějaké výtce synek ke vztahům v rodinách řekl: „Mami, to neřeš, dnes se žije jinak.“

Jinak?! Pro mě škoda konce dobrých časů….



Komentáře

  1. Staré dobré časy žijí ve starých pohlednicích.
    Proto je sbírám.
    A gůglil jsem slovo šibřinky:
    Zakladatel Sokola Jindřich Fugner uspořádal první sokolský maškarní ples 25. února roku 1865 a pojmenoval ho šibřinky na radu svého přítele doktora Miroslava Tyrše. Ten si tohoto v té době neužívaného slova všiml v Jungmannově slovníku. Tam se psalo, že šibřinky jsou frašky, šašky a žerty a že tohle slovo lze najít i v Komenského Labyrintu světa. Zde však jsou šibřinky ve významu podvod či šizení, což Tyrš nevěděl. Ostatně vlastenečtí sokolové asi neznali ani skutečný původ podle jejich názoru starého českého, už Komenským používaného slova šibřinky, které je však s velkou pravděpodobností z němčiny, ze slova Schabernack, které má význam škodolibý žert, posměšný kousek.
    http://www.rozhlas.cz/regina/slova/_zprava/59992

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Páni, díky za komentář👍
      V jedné z okolních vesnic se šibřinky udržely i ta komančů a žijí v teď,😊

      Vymazat
    2. Já někdy nějakou šibřinkou pohlednici vyjevím u sebe na blogu, některé jsou graficky velmi vyvedené.

      Vymazat
    3. Staré tiskoviny bývají skutečně mnohdy umělecká díla.

      Vymazat
    4. už jsem jedny šibřinky vyjevil....

      Vymazat
  2. Že byly šibřinky vesnický ples jsem věděla, ale o jejich vzniku jsem se dozvěděla až z tvých komentářů. Máš pravdu, že mnohde už se rodinné vztahy tolik nepěstují jako dřív. Rozdíly vidím i v naší rodině, pevné vztahy udržovala hlavně moje babička. Pěkný den 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V dnešní uspěchané době je přímo umění, naplánovat rodinnou sešlost.

      Vymazat
  3. Taky mi synek říká, že je jiná doba.

    OdpovědětVymazat
  4. Jenže mně se tio nelíbí, ale nejde s tím nic dělat :(

    OdpovědětVymazat
  5. V Plzni je Let.na, Petrohrad...v Budejovicich maji Stromovku....Jinak dobre casy jeste budou

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No říká se, že zázraky se dějí. V tomto případě jde o snahu lidí…, tak uvidíme:)

      Vymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky