Štika, okoun, losos

  Free like a bird/volný jako pták. Kdysi a kdesi jsem četla, že po roce 2007 přijde zlatý věk lidstva. Tak to jsem četla špatně, asi mi chyběla část funkční gramotnosti, a to čtenářská gramotnost, protože kdybych to četla dnes, bylo by tam určitě napsáno, že zlatý věk lidstva končí v roce 2007, neboť se mi zdá, že od těch dob se sále více a více potápíme do….,no, ať si tam každý doplní to, co si myslí.

A tak kdy se cítíte free like a bird?.  Já např. při uzrání myšlenky, co si tak „uklohnit“ dobrého… 

Nad touto zásadní otázkou dokážu přemýšlet klidně od středy a touha po chuti a vůni jídla mě dokáže motivovat i k  asertivnímu chování vůči jiným lidem, po kterých bych nejraději skočila.

 A tak v pátek kladně motivována, skáču k mrazáku a vyndávám štiku a okouna. Muž se přidává a kupuje lososa. Je to jasné, bude štika+ okoun na másle, rajčatech a bylinkách a jako druhé pochutnání, losos. 

 Příloha.... bramborová kaše + ledový salát.

Pití suché bílé, voda.

Mořské ryby moc nepřipravuji, a tak jsem si našla recept, který je velmi chutný a už ho mám vyzkoušený:

Losos s citronovou omáčkou

Chcete-li si ozvláštnit svého lososa, vyzkoušejte si ho připravit s citronovou omáčkou. Je výborný, svěží a budete chtít znovu a znovu.

Ingredience

·        4 filety z lososa bez kůže

·        Sůl a čerstvě mletý černý pepř

·        2 lžičky olivového oleje

·        2 stroužky česneku, namleté

·        1/4 hrnku kuřecího vývaru

·        2 lžíce šťávy z čerstvého citronu

·        3 lžíce + 1 lžička másla

·        1/2 lžičky medu

·        2 lžíce mleté čerstvé petrželky

·        Plátky citronu na ozdobu

Postup

  • Filety po vyndání z lednice nechejte 10 minut při pokojové teplotě odpočívat.
  • Mezitím si připravte česnekovo-citronovou omáčku s máslem tak, že v malém hrnci rozpustíte 1 lžičku másla.
  • Přidáte česnek a restujte do zlatohněda (1-2 minuty).
  • Přilijte kuřecí vývar a nakonec citronovou šťávu.
  • Nechejte omáčku vařit, dokud se nezredukuje na polovinu (cca 3 minuty). Vmíchejte máslo, med a omáčku odstavte.
  • Obě strany lososa osušte papírovými utěrkami, z obou stran je osolte a opepřete.
  • Na pánvi zahřejte olivový olej a lososa restujte asi 4 minuty z jedné strany a 5-6 minut ze strany druhé

·        Hotové lososové filety přelijte citronovou omáčkou, posypejte petrželkou a ozdobte plátkem citronu.


 Sladkovodní ryby..... to je něco jiného. Den předem nacitrónuji a bylinami (citronová tráva, rozmarýn, estragon petrželka) posypu ryby,  nechám přes noc uležet. Druhý den pokladu rajčaty, přidám plátky másla a peču, dokud není maso“ jako mandle“.   Mezitím udělám brkaši a udělám jednoduchý ledový salát, aby se nepřehlušila chuť.

 Teď stačí jen zasednout ke stolu a debužírovat. Bohužel tato božská mana má  pro lidi jako já jednu zásadní  chybu, za dvě hodiny máte hlad.:(

 

Komentáře

  1. Ryby malém rád. Včera jsem byl s milostivou v restauraci na večeři a jako předkrm jsem si dal uzeného mečouna.
    Musím tě pochválit za pěkný (jak se dnes říká) plejting.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za pochvalu.
      Tak, a teď mi vysvětli, co že je to ten plejting ?:)

      Vymazat
    2. Uspořádání jídla na talíři. Znám ten termín z Master cheff.
      Taky je to off šem pokovování.

      Vymazat
    3. Tak to me mohlo také napadnout😂, plate jako talíř😂

      Vymazat
  2. Vzpomínám si na hlášku z Rozmarného léta: "Pojedl jsem trochu okouního masa, byl to týž, abbé, jehož jste včera chytil v Orši."
    Já jsem se doteď ryby nenaučil jíst a asi u toho už zůstanu.

    OdpovědětVymazat
  3. Vypadá to moc dobře. Ryby já můžu, ale odrazují mě kosti. Kdysi byl v ČR běžně k dostání hejk (mořská štika), který měl všechny kosti pěkně spojené s páteří, zakže toho se dalo zhltnout i ve fofru. Tady bohužel jsem se s ním dosud nesetkala. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kosti jsou daň za pochutnání. Hejka si pamatuju z dětství, otec, když měl jednání v centru,ho kupoval na Václaváku, byla tam rybárna. Mňamka pro nás a kočky.:)

      Vymazat
  4. Nás bohužel na ryby moc neužije. V rodině byl rybář jen děda havíř, ale nepamatuji si, že by jsem u babičky nějakou rybu jedl. Jen jednou ve vaně plaval úhoř. My si nedáme rybu ani jednou týdně, ani jednou za měsíc, ani jednou za půl roku. Na Vánoce nejraději aljašskou tresku, nebo candáta.

    OdpovědětVymazat
  5. Sem teda nemůžu chodit před večeří. Díky za tip. Mám v mrazáku velký kus lososa, Druhorozený dostal za úkol vymyslet recept a přijet uvařit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Losos je velká dorota snad v každém stavu, tak ať se jídlo vydaří:)

      Vymazat
  6. Recept na lososa předám manželovi, ryby na jídelníčku má na starost on. I druhý tip na sladkovodní rybky je hodně lákavý. Kde jinde se poučit, než u odborníků přes ryby.
    Na hejka si také pamatuji, stávalo 1 kg celých 8,- Kčs 😀😁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naše vzpomínky by byly zábavné, já si pamatuji zdražení benzínu na 8,- :D

      Vymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky